بلاگ آموزشی

نیم کلاچ چیست و در چه مواردی از آن در رانندگی استفاده می شود؟

نیم کلاچ چیست

برای فهمیدن این موضوع که نیم کلاچ چیست و چگونه باید از آن در رانندگی استفاده کرد، باید ابتدا درباره ی نقش پدال کلاچ صحبت هایی داشته باشیم. در این مقاله از بلاگ گودرزی یدک سعی خواهیم کرد تا درباره ی این پدال توضیحاتی را خدمت شما عزیزان عرض نموده و درباره نیم کلاچ و نقش آن در حرکت کردن خودرو نیز صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

نیم کلاچ چیست؟

در خودرو هایی که تحت عنوان خودرو های دنده ای آن ها را می شناسیم، سه پدال در قسمت راننده وجود دارد که از راست به چپ، گاز، ترمز و کلاچ هستند. گاز و ترمز برای افزایش و کاهش سرعت خودرو مورد استفاده قرار می گیرند. به این صورت که برای افزایش سرعت خودرو از گاز و برای کاهش سرعت از ترمز استفاده می شود. اما پدال سوم که در سمت چپ دو پدال دیگر قرار دارد، پدال کلاچ نام دارد و نقش بسیار مهمی را در حرکت کردن خودرو بر عهده دارد.

حتما بخوانید:  چگونه کلاچ خودرو را نرم کنیم؟ بررسی چند راهکار ساده و کاربردی

برای فهمیدن این موضوع که نیم کلاچ چیست و چگونه باید از آن در رانندگی استفاده کرد، باید ابتدا درباره ی نقش پدال کلاچ صحبت هایی داشته باشیم. در این مقاله سعی خواهیم کرد تا درباره ی این پدال توضیحاتی را خدمت شما عزیزان عرض نموده و درباره نیم کلاچ و نقش آن در حرکت کردن خودرو نیز صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

پدال کلاچ چه نقشی در حرکت خودرو دارد

پدال کلاچ چه نقشی در حرکت خودرو دارد؟

در بیشتر خودرو های سواری که به صورت دنده ای هستند، ۵ دنده برای حرکت کردن به جلو و یک دنده برای حرکت به سمت عقب وجود دارد. در صورتی که شما بخواهید سرعت خود را افزایش دهید، بایستی به مراتب که سرعت خود را افزایش می دهید، دنده ی خود را نیز افزایش دهید. معمولا برای شروع حرکت خودرو از دنده ی یک استفاده می کنند که پر قدرت ترین دنده است و به عنوان سنگین ترین دنده آن را می شناسند. هرچه شماره ی دنده افزایش یابد، دنده سبک تر می شود و برای سرعت های بالا از دنده های سبک تر استفاده می شود.

حتما بخوانید:  چه موقع دیسک ترمز را عوض کنیم؟

برای تعویض دنده باید ابتدا پدال کلاچ را تا آخر فشار داده و سپس اقدام به عوض کردن دنده نمود. در صورتی که پدال کلاچ فشرده نشود، نمی توان دنده را عوض کرد. برای ترمز کردن کامل نیز باید ابتدا کلاچ را تا آخر فشار داده و سپس ترمز کرد. در صورتی که پدال ترمز در این گونه مواقع به تنهایی فشرده شود، ماشین به اصطلاح ریپ می زند و خاموش می شود. لذا گرفتن همزمان پدال کلاچ با پدال ترمز در هنگام ترمز کردن کامل، لازم و ضروری می باشد.

پس از هر بار دنده عوض کردن که کلاچ تا ته فشرده می شود، بایستی کلاچ را به آرامی ول کرد. در صورتی که کلاچ را یکدفعه ول کنید ماشین ریپ می زند و ممکن است کنترل آن از دست شما خارج شود. در مورد نیم کلاچ، همانطوری که از اسم آن بر می آید، به فشردن کلاچ تا نصفه نیمه کلاچ گرفتن می گویند. در ادامه درباره ی نیم کلاچ بیشتر صحبت می کنیم.

چگونه باید از نیم کلاچ استفاده کرد

چگونه باید از نیم کلاچ استفاده کرد؟

به عنوان مثال خودروی شما در سربالایی پارک شده است. در این گونه موارد شما برای این که بتوانید ماشین را از پارک در بیاورید و به سمت جلو حرکت دهید، بدون آن که ماشین به عقب حرکت کند، باید نیم کلاچ بگیرید. با گرفتن نیم کلاچ، دیسک و صفحه کلاچ با هم درگیر می شوند و ماشین به عقب حرکت نمی کند. سپس به آرامی گاز را فشار داده و کلاچ را همزمان به آرامی ول می کنید. به این صورت شما می توانید ماشین را از پارک درآورده و به حرکت خود ادامه دهید.

حتما بخوانید:  علت سوت کشیدن لنت ترمز چیست؟ | بررسی 10 مورد از دلایل سوت کشیدن لنت ترمز

همچنین در هنگام حرکت نیز در بعضی موارد باید نیم کلاچ گرفت تا از خاموش شدن ماشین جلوگیری کرد. به عنوان مثال اگر مسیر حرکت خودروی شما به سمت بالا باشد و در ترافیک قرار گرفته باشید، برای این که بتوانید ماشین خود را کنترل کنید و از عقب رفتن خودرو جلوگیری کنید، بایستی از نیم کلاچ استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید