بلاگ آموزشی

علت سوت کشیدن لنت ترمز چیست؟ | بررسی 10 مورد از دلایل سوت کشیدن لنت ترمز

علت سوت کشیدن لنت ترمز

صدا دادن لنت‌ها می‌تواند فکر هر راننده‌ای را به خود مشغول کند و از آن جا که ترمز یکی از مهم‌ترین کارکردهای خودرو می‌باشد اطمینان از صحت و سلامت آن به هنگام رانندگی ضروری است. در این مقاله از سایت گودرزی یدک ما ده علت‌ سوت کشیدن لنت ترمز را شرح می‌دهیم و پیشنهاد می‌کنیم در صورت صدا دادن لنت‌ها حتماً موضوع را پیگیری کنید.

به هنگام رانندگی ممکن است صداهای متعددی از خودرو به گوش شما برسد که بسیاری از آن صداها طبیعی و حاصل عملکرد خودرو می‌باشند. اما گاهی اوقات ما با صداهایی مواجه می‌شویم که همیشگی نیستند و عجیب به نظر می‌رسند. یکی از این صداها صدای سوت لنت ترمز می‌باشد که در این مقاله قصد داریم علت سوت کشیدن لنت ترمز را شرح دهیم.

علت سوت کشیدن لنت ترمز چیست؟

موارد متعددی می‌توانند علت سوت کشیدن لنت ترمز باشند که در ادامه به توضیح ده مورد از این دلایل می‌پردازیم.

علت سوت کشیدن لنت ترمز چیست

اتمام لنت‌ها

یکی از رایج‌ترین علت‌های صدا دادن لنت ترمز تمام شدن آن است. بر اثر برخورد قسمت آهنی لنت با دیسک، صدای ناهنجاری به شکل سوت ممتد ایجاد می‌شود. که لازم است در اسرع وقت ماشین را به تعمیرگاه ببرید تا لنت را برای شما تعویض کنند.

کیفیت پایین لنت هم علت سوت کشیدن لنت ترمز است

به یاد داشته باشید که هنگام تعویض لنت ترمز حتماً از لنت‌های با کیفیت موجود در بازار استفاده کنید. ممکن است تنها چند روز بعد از تعویض لنت شما کماکان صدای سوت را از لنت‌های خودرو خود بشنوید که چنین موقعیتی نشان دهنده کیفیت پایین لنت‌ها می‌باشد و مجدداً باید لنت­ها را تعویض کنید. چرا که در لنت‌های بی کیفیت تناسب مناسبی بین مواد تشکیل دهنده وجود ندارند.

حتما بخوانید:  آیا لنت ترمز تاریخ انقضا دارد؟ آیا مصرف لنت‌های تاریخ مصرف گذشته خطرناک است؟

وجود خط بر روی دیسک‌ها

به هنگام تعویض لنت مواظب باشید که لنت‌ها خراشیده نشوند چرا که وجود خط و خش بر روی لنت باعث سوت کشیدن آن به هنگام ترمز می‌شود. دلیل آن هم قاعدتاً این می‌باشد که لنت‌ها به طور موثری با دیسک بر خورد نمی‌کنند.

داغ شدن بیش از حد دیسک‌ها

ممکن است در موقعیت­هایی که نیاز به استفاده مکرر از ترمز می‌باشد مانند جاده‌های شیب دار یا هنگامی که در ترافیک‌های شدید گیر کرده‌اید، از لنت خودرو صدای سوت به گوش برسد البته این صدا تا حدی طبیعی است و اگر تنها مشکل، داغ شدن لنت­ها باشد، پس از سرد شدن، نباید صدای سوت به گوش برسد. هر چند که لنت‌های نو نباید چنین کارکرد ضعیفی داشته باشند.

لبه دار شدن دیسک علت سوت کشیدن لنت ترمز است

در اثر استفاده از لنت‌های نا مرغوب و نامناسب ممکن است دیسک چرخ خودرو شما لبه دار شود در نتیجه لنت به شکل صحیح بر روی دیسک قرار نگیرد و به هنگام ترمز صدا تولید کند. لذا در چنین شرایطی دیسک نیز باید تعویض شود.

حتما بخوانید:  اصلی‌ترین و مهم‌ترین تفاوت لنت ترمز دیسکی با کفشکی چیست؟ کدام یک بهتر است؟!

قرار گیری نامناسب لنت‌ها بر روی دیسک

اگر لنت به هر دلیلی به درستی نصب نشود می‌تواند کل سیستم ترمز را به خطر بیندازد. علاوه بر دلایل قبلی که اشاره شد ایراد در کالیبر ترمز نیز می‌تواند باعث شوند که لنت به درستی بر روی دیسک سوار نشود.

لبه دار شدن دیسک علت سوت کشیدن لنت ترمز است

آسیب دیدن اجزای لنت‌ها

اگر هر قسمتی از لنت آسیب دیده باشد(مخصوصاً فنرهای لنت) می‌تواند باعث سوت کشیدن لنت‌ها شود. پس به هنگام نصب لنت کاملاً احتیاط کنید.

شیشه‌ای شدن دیسک یا لنت ترمز

شیشه‌ای یا صابونی شدن دیسک به شرایطی می‌گویند که دیسک کاملاً صاف و صیقلی شده و این موضوع باعث می‌شود که لنت‌ها پس از ترمز صدا دهند. در چنین شرایطی باید با سمباده سطح دیسک را زبر نمود.

حتما بخوانید:  علت زود تمام شدن لنت ترمز چیست؟ | بررسی 7 مورد از مهم ترین و اصلی ترین عوامل

گیر کردن اجسام خارجی بین لنت و دیسک

گاهی اوقات اجسام ریز اما سفتی مانند سنگ ریزه‌ها از جاده وارد لاستیک و لنت خودرو می‌شوند و در نتیجه بر اثر برخورد دو جسم سخت صدای سوت مانندی ایجاد می‌شود که باید هر چه سریع‌تر آن جسم خارجی را از لنت بیرون بیاورید تا به لنت و دیسک آسیب نرساند.

زنگ زدگی دیسک

آخرین موردی را که به عنوان علت سوت کشیدن لنت ترمز بیان می‌کنیم زنگ زدگی دیسک‌ها می‌باشد که در مناطق و شهرهایی که رطوبت هوا زیاد است بیشتر اتفاق می‌افتد. وقتی لنت‌ها زنگ می‌زنند نه تنها به هنگام ترمز صدا می‌دهند بلکه خودرو نیز دچار لرزش‌های خفیفی می‌شود.

حتما بخوانید:  راههای تشخیص تمام شدن لنت ترمز | مهم‌ترین روشهای تشخیص تمام شدن لنت ترمز کدامند؟!

جمع بندی

همان طور که دیدید موارد زیادی وجود دارند که می‌توانند علت سوت کشیدن لنت ترمز باشند. علت هر کدام که باشد نیاز به پیگیری دارد و نباید نسبت به این صداها بی توجهی کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید