بلاگ آموزشی

راههای تشخیص تمام شدن لنت ترمز | مهم‌ترین روشهای تشخیص تمام شدن لنت ترمز کدامند؟!

لنت ترمز یکی از اصلی‌ترین اجزای سیستم ترمز اتومبیل محسوب می‌شود و تمام شدن لنت ترمز می‌تواند ضمن تحت تاثیر قرار دادن تجربه شما از رانندگی، خطرات زیادی را نیز ایجاد کند. در این مقاله از مجله گودیدک قصد داریم تا تعدادی از مهم‌ترین راههای تشخیص تمام شدن لنت ترمز را به شما عزیزان معرفی کنیم. 

درست عمل نکردن سیستم ترمز اتومبیل

سیستم ترمز خودرو وظیفه کنترل سرعت و یا متوقف کردن اتومبیل در شرایط مختلف را بر عهده دارد و باید این کار را به درستی انجام دهد. مشاهده شدن نشانه‌هایی همچون افزایش مسافت مورد نیاز برای متوقف شدن خودرو در هنگام استفاده از ترمز یکی از اصلی‌ترین راههای تشخیص تمام شدن لنت ترمز است و با دیده شدن این علامت می‌توان متوجه شد که زمان تعویض لنت‌های خودرو فرا رسیده است و باید لنت‌های کهنه و قدیمی خودرو را با لنت‌های جدید عوض کرد.

راههای تشخیص تمام شدن لنت ترمز

تغییر صدای سیستم ترمز از بهترین راههای تشخیص تمام شدن لنت ترمز

سیستم ترمز خودرو در حالت عادی صدای چندان شدیدی را تولید نمی‌کند و در ترمز‌های آهسته این صدا به زحمت قابل شنیدن است و جالب است بدانید که تمام شدن لنت ترمز خودرو با تغییر صدای ترمز همراه است. یکی از اصلی‌ترین و بارز‌ترین راههای تشخیص تمام شدن لنت ترمز توجه به صدای ترمز می‌باشد و در هنگامی که لنت‌های اتومبیل شما در اثر سایش تمام شده‌اند صدای جیر جیر و یا سوت از ترمز شنیده خواهد شد و با ظاهر شدن این نشانه می‌توان متوجه شد که زمان تعویض لنت‌های خودرو و استفاده از لنت‌های جدید فرا رسیده است.

حتما بخوانید:  اگر لنت ماشین تمام شود چه می‌شود و چه باید کرد؟!

افزایش نیروی لازم برای فشردن پدال ترمز

شاید به این نکته توجه کرده باشید که پس از نصب کردن لنت‌های جدید نیروی مورد نیاز برای فشردن پدال ترمز به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و سیستم ترمز خودروی شما با یک اشاره کوچک پا موجب متوقف شدن اتومبیل می‌شود. در این رابطه لازم به ذکر است که در صورت تمام شدن لنت‌های خودرو انرژی مورد نیاز برای فشردن پدال ترمز افزایش می‌یابد زیرا در این حالت باید نیروی بیشتری برای درگیر شدن لنت‌ها با محور‌های جلو و عقب خودرو توسط راننده اعمال شود و با مشاهده این علامت می‌توان از اتمام عمر مفید لنت‌های خودرو آگاه شد.

لرزش پدال ترمز در ترمز‌های خفیف

لرزش پدال ترمز در ترمز‌های خفیف

در موارد بسیاری مشاهده شده است که پدال ترمز به دلیل اتمام لنت‌های سیستم ترمز دچار لرز‌های شدید شده است و این لرزش‌ در ترمز‌های خفیف و آهسته ظاهر می‌شوند. لازم به ذکر است که در سیستم ترمز ABS مشاهده شدن نشانه‌های مختلفی همچون لرزش پدال ترمز در ترمز‌های شدید کاملاً عادی است و این علامت در این شرایط نشان دهنده‌ی عملکرد صحیح سیستم ترمز ABS می‌باشد. ولی با این حال، لرزیدن پدال ترمز در ترمز‌های آهسته و نرم به هیچ عنوان عادی نیست و بررسی این مورد یکی از راههای تشخیص تمام شدن لنت ترمز است.

بررسی ظاهری لنت‌ها یکی از بهترین راههای تشخیص تمام شدن لنت ترمز است

یکی از روش‌های رایج برای مطمئن شدن از وضعیت لنت‌های خودرو بررسی ظاهر آن‌ها می‌باشد. ضخامت لنت‌هایی که عمر مفید آن‌ها کاهش یافته است معمولاً به یک چهارم ضخامت لنت‌های سالم کاهش می‌یابد و با مشاهده شدن این علامت می‌توان مطمئن شد که زمان تعویض لنت‌های خودرو فرا رسیده است. همچنین، در قسمت میانی بسیاری از لنت‌های خودرو معمولاً یک شکاف دیده می‌شود و در صورتی که این شکاف ناپدید شده باشد و یا عمق آن به میزان قابل توجهی کاهش یافته باشد می‌توان از تمام شدن لنت‌های خودرو مطلع شد و برای تعویض آن‌ها با لنت‌های جدید و سالم اقدام کرد.

حتما بخوانید:  انژکتور بهتر است یا کاربراتور؟

بهترین راههای تشخیص تمام شدن لنت ترمز

کشیده شدن خودرو به چپ و یا راست در هنگام استفاده از ترمز

یکی دیگر از علائم و نشانه‌های تمام شدن عمر مفید لنت ترمز کشیده شدن خودرو و منحرف شدن آن به چپ و یا راست در هنگام استفاده از ترمز است. اگرچه این این علامت توسط بسیاری از افراد به عنوان نشانه‌ی نصب غلط لنت‌های ترمز در نظر گرفته می‌شود ولی لازم است به این مورد توجه داشته باشید که کهنه بودن و یا تمام شدن لنت‌ها نیز می‌تواند این حالت را ایجاد کند و دیده شدن این نشانه یکی دیگر از راههای تشخیص تمام شدن لنت ترمز می‌باشد. بنابراین، چنانچه زمان زیادی از تعویض لنت اتومبیل شما گذشته است و احساس می‌کنید که خودرو شما در هنگام استفاده از ترمز به یک سمت کشیده می‌شود، بهتر است که در اولین فرصت به تعمیرگاه‌های مجاز مراجعه نمایید و لنت‌های ترمز خودرو را بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید