بلاگ آموزشی

علت زود تمام شدن لنت ترمز چیست؟ | بررسی 7 مورد از مهم ترین و اصلی ترین عوامل

علت زود تمام شدن لنت ترمز چیست؟

سالم بودن لنت‌های ترمز تاثیر بسیار زیادی را بر روی تجربه شما از رانندگی می‌گذارد و خراب بودن لنت‌ها موجب کاهش کیفیت رانندگی خواهد شد. در این مقاله از سایت گودرزی یدک قصد داریم تا علت زود تمام شدن لنت ترمز را بررسی کنیم و روش‌هایی برای جلوگیری از بروز این مشکل عنوان نماییم تا شما عزیزان بتوانید بیشترین بازده را از لنت‌های اتومبیل خود کسب کنید. 

استفاده همزمان از پدال گاز و ترمز

برخی از رانندگان عادت دارند تا در سرعت‌های بالا بدون برداشتن پای خود از روی پدال گاز از پدال ترمز برای کنترل سرعت اتومبیل استفاده کنند و این کار می‌تواند موجب ساییده شدن لنت‌های خودرو شود زیرا در این حالت نیروی بسیار بیشتری به سیستم ترمز خودرو وارد می‌شود و می‌توان این مورد را به عنوان علت زود تمام شدن لنت ترمز در نظر گرفت. بنابراین، بهتر است که از فشار دادن همزمان پدال‌های گاز و ترمز خودداری کنید تا عمر مفید لنت‌های ترمز خودرو شما افزایش یابد.

علت زود تمام شدن لنت ترمز

رانندگی با سرعت‌ بالا هم علت زود تمام شدن لنت ترمز است

رانندگی با سرعت بالا نیز می‌تواند باعث فرسوده شدن زودهنگام لنت‌های ترمز شود و هزینه‌های نگهداری اتومبیل شما را افزایش دهد. میزان فشار وارد شده به سیستم ترمز خودرو و مخصوصاً لنت‌ها در سرعت‌های بالا به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد و رانندگی طولانی مدت در این حالت به ضرر لنت‌های خودرو شما خواهد شد. بنابراین، شما می‌توانید با کنترل سرعت خود ضمن جلوگیری از بروز حوادث غیر مترقبه، از آسیب دیدن لنت‌های ترمز خود جلوگیری نمایید و بازده و عمر مفید آن‌ها را افزایش دهید.

حتما بخوانید:  کاور لنت چیست و چه کاربردی دارد؟

رانندگی در مسیر‌های پر ترافیک

گرفتار شدن در ترافیک شهری می‌تواند عذاب آور باشد و موجب کلافه شدن راننده و سرنشینان خودرو شود. جالب است بدانید که رانندگی در مسیر‌های پر ترافیک به عنوان علت زود تمام شدن لنت ترمز در نظر گرفته می‌شود زیرا گرفتار شدن در ترافیک به معنای استفاده بیشتر از ترمز است و این فرایند باعث مستهلک شدن لنت‌های ترمز خواهد شد و سیستم ترمز اتومبیل شما را تحت فشار قرار خواهد داد.

معیوب بودن و یا کج شدن روتور

رانندگی طولانی مدت در سربالایی و سرپایینی

مسیر‌های کوهستانی و ناهموار پر از سربالایی‌ها و سرپایینی‌های متعدد هستند و رانندگان برای کنترل سرعت و وضعیت خودرو در این مسیر‌ها مجبور به استفاده مکرر از سیستم ترمز می‌باشند. شاید برای شما نیز این اتفاق رخ داده باشد که رانندگی در این گونه جاده‌ها موجب افزایش بوی لنت‌های ترمز و یا خارج شدن دود از آن‌ها شده است و این موارد واضح‌ترین نشانه‌های تحت فشار قرار گرفتن لنت‌های ترمز می‌باشند و رانندگی طولانی مدت در مسیر‌های ناهموار و دارای شیب به عنوان علت زود تمام شدن لنت ترمز در نظر گرفته می‌شود.

حتما بخوانید: راههای تشخیص تمام شدن لنت ترمز | مهم‌ترین روشهای تشخیص تمام شدن لنت ترمز کدامند؟!

پایین بودن کیفیت لنت‌ها اصلی‌ترین علت زود تمام شدن لنت ترمز می‌باشد

پایین بودن کیفیت لنت‌های خودرو نیز به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل تمام شدن زودهنگام لنت‌های ترمز در نظر گرفته می‌شود و با خرید لنت‌های با کیفیت و مرغوب می‌توان به راحتی از بروز این مشکل جلوگیری کرد. لنت‌های ارزان قیمت معمولاً از مواد اولیه بی کیفیت و بی دوام ساخته می‌شوند و استفاده از آن‌ها موجب کاهش بازده سیستم ترمز خودرو شما خواهد شد. بنابراین، شما می‌توانید با پرداخت مبلغ بیشتری برای خرید لنت‌های با کیفیت‌تری اقدام نمایید و مطمئن‌تر از گذشته رانندگی کنید.

حتما بخوانید:  برای اتومبیل خود چه لنتی بخریم؟ لنت سرامیکی بهتر یا معمولی؟

معیوب بودن و یا کج شدن روتور

روتور به عنوان یکی از اجزای اصلی سیستم ترمز در نظر گرفته می‌شود و در واقع، لنت‌های ترمز در اثر تماس با روتور باعث متوقف شدن خودرو می‌گردند و خراب بودن روتور به عنوان علت زود تمام شدن لنت ترمز در نظر گرفته می‌شود. روتور خودرو می‌تواند در اثر تصادفات رانندگی و یا کهنه بودن وسیله نقلیه دچار آسیب شود و این مورد در نهایت باعث فرسودگی زودهنگام لنت ترمز خواهد شد. بنابراین، چنانچه احساس می‌کنید که اتومبیل شما در هنگام استفاده از ترمز به یک سمت بیشتر کشیده می‌شود و یا اینکه لنت‌های شما زود‌تر از حالت عادی خراب می‌گردند، بهتر است که روتور سیستم ترمز را بررسی کنید و از سالم بودن آن مطمئن شوید.

آیا خالی شدن روغن ترمز می‌تواند باعث کاهش عمر مفید لنت‌ها شود

آیا خالی شدن روغن ترمز می‌تواند باعث کاهش عمر مفید لنت‌ها شود؟

خالی شدن روغن ترمز اتومبیل ضمن کاهش بازده و قدرت سیستم ترمز در متوقف کردن خودرو، می‌تواند باعث ساییده شدن و خراب شدن لنت‌های اتومبیل شود و هزینه‌های شما را افزایش دهد. در صورت خالی شدن روغن ترمز به علت‌های مختلفی همچون وجود نشتی، لنت‌های ترمز اتومبیل پس از رها شدن پدال ترمز توسط راننده همچنان تماس کمی را با روتور خواهند داشت و زود‌تر از حالت عادی خراب خواهند شد. بنابراین، در صورت مشاهده هرگونه نشانه‌ای مبنی بر وجود نشتی در روغن ترمز بهتر است که سریعاً برای برطرف کردن آن اقدام نمایید تا از بروز حوادث دردناک و یا خراب شدن زودهنگام لنت‌های ترمز جلوگیری کنید.

2 نظر در “علت زود تمام شدن لنت ترمز چیست؟ | بررسی 7 مورد از مهم ترین و اصلی ترین عوامل

  1. علی عسگری گفت:

    سلام منم متاسفانه لنتم زود تموم میشه برندهای مختلفیم تست کردم ولی بازم فرقی نکرد

    1. احمدر ضا گفت:

      بد رانندگی میکنید حتما

دیدگاهتان را بنویسید