بلاگ آموزشی

مزایا و معایب ترمز کفشکی کدامند؟ | خرید کدام لنت ترمز مناسب تر و بهتر است؟!

مزایا و معایب ترمز کفشکی

ترمز‌های کاسه‌‌ای که با عبارت‌های دیگری همچون ترمز کفشکی نیز شناخته می‌شوند اولین نسل از ترمز‌های استفاده شده در خودرو هستند و  قطعا دارای مزایا و معایب مختلفی می‌باشند. در این مقاله از مجله ی گودیدک قصد داریم تا تعدادی از اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین مزایا و معایب ترمز کفشکی را عنوان نماییم و شما را بیشتر با این نوع ترمز آشنا کنیم. و اما مزایا و معایب ترمز کفشکی چه مواردی را شامل می‌شوند؟

مزایا و معایب ترمز کفشکی

در ابتدا باید بدانید که ترمز های کفشکی یا همان کاسه ای در تمام خودرو ها وجود ندارند و صرفا برخی از مدل های اتومبیل به خصوص مدل های قدیمی تر مجهز به این سیستم ترمز هستند. با پیشرفت تکنولوژی امروزه شاهد مدل های بهتر و متنوع تری از سیستم ترمز در خودروها هستیم. البته نوع کاسه ای هم فواید و البته نواقص زیادی دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

حتما بخوانید:  راههای تشخیص تمام شدن لنت ترمز | مهم‌ترین روشهای تشخیص تمام شدن لنت ترمز کدامند؟!

نیروی بیشتری را به نسبت برای توقف خودرو تولید می‌کنند:

ترمز‌های کفشکی از اجزای مختلفی همچون: کاسه، پیستون و لنت‌های قوسی شکل تشکیل شده‌اند و جالب است بدانید که این نوع ترمز‌ها نیروی بیشتری را در مقایسه با ترمز‌های دیسکی با قطر یکسان ایجاد می‌کنند و به همین دلیل است که امروزه همچنان از این نوع ترمز‌ها در سیستم ترمز اتومبیل استفاده می‌شود و توجه به این مورد در هنگام بررسی مزایا و معایب ترمز کفشکی حائز اهمیت است.

مزایا و معایب ترمز کفشکی کدامند

ترمز‌های کفشکی ( کاسه ای ) طول عمر بیشتری را دارند:

ترمز‌های کفشکی از نظر طول عمر نیز نسبت به ترمز‌های دیسکی برتری دارند زیرا این ترمز‌ها سطح تماس بیشتری را با کاسه ترمز دارا می‌باشند و این ویژگی باعث شده است تا کم‌تر دچار ساییدگی و فرسودگی شوند و طول عمر آن‌ها افزایش یابد.

هزینه‌ی تولید ترمز‌های کفشکی ( کاسه ای ) کم‌تر است:

این مورد یکی از دلایل تمایل شرکت‌های خودروسازی برای استفاده از این نوع ترمز‌ها می‌باشد و جالب است بدانید که ترمز‌های کفشکی از ساختار بسیار ساده و یکپارچه‌ای برخوردار هستند و قرار گرفتن این مورد در کنار سایر مزایا و معایب ترمز کفشکی باعث شده است تا این ترمز‌ها همچنان در ساخت خودروهای جدید استفاده شوند.

به اعمال فشار کمتری برای ترمز گرفتن نیاز دارند:

این ترمز‌ها دارای سیستم فشار هیدرولیکی هستند و فشار دادن پدال ترمز در حالتی که از این نوع سیستم ترمز استفاده شده است به انرژی کم‌تری نیاز دارد و ترمز کفشکی موجب خستگی پای راننده نخواهد شد.

حتما بخوانید:  بهترین برند لنت ترمز باید چه ویژگی‌هایی را داشته باشد؟ | معرفی بهترین برندهای لنت ترمز

به نگهداری کم‌تری در مقایسه با ترمز‌های دیسکی نیاز دارند:

این مورد نیز یکی از اصلی‌ترین مزایای ترمز‌های کاسه‌ای یا کفشکی محسوب می‌شود و قرار گرفتن آن در کنار سایر مزایا و معایب ترمز کفشکی باعث شده است تا شرکت‌های خودروسازی تمایل بسیار زیادی را برای استفاده از این نوع سیستم ترمز برای محور عقبی خودرو داشته باشند.

هزینه‌ی تولید ترمز‌های کفشکی ( کاسه ای ) کم‌تر است

ترمز‌های کفشکی از مقاومت بیشتری در برابر سایش و آسیب‌های فیزیکی ناشی از افزایش عمر خودرو یا تصادف‌های رانندگی برخوردار می‌باشند و به نگهداری خاصی نیاز ندارند و حتی می‌توان کفشک‌های آن‌ها را برای استفاده مجدد بازیافت کرد.

ترمز‌های کفشکی ( کاسه ای ) گرمای بیشتری را تولید می‌کنند:

اگرچه این ترمز‌ها مزایای زیادی را دارند ولی نمی‌توان از این مورد غافل شد که این ترمز‌ها گرمای بیشتری را نیز تولید می‌کنند و ترمز‌های مکرر و ناگهانی باعث کاهش عمر مفید لنت‌های این نوع ترمز خواهد شد و امکان از کار افتادن ترمز‌های کفشکی در شرایط ناهموار وجود دارد.

کاهش بازده سیستم ترمز در صورت داغ شدن کاسه ترمز:

سیستم ترمز کفشکی دارای یک کاسه یکپارچه می‌باشد که تمامی اجزای ترمز در داخل آن قرار گرفته‌اند و افزایش دمای ناشی از ترمز‌های ناگهانی باعث افزایش قطر این کاسه خواهد شد و بازده سیستم ترمز را کاهش خواهد داد. در این حالت، راننده مجبور است تا برای متوقف کردن خودرو پدال ترمز را بیشتر فشار دهد و این کار می‌تواند به بیشتر داغ شدن کاسه ترمز منجر شود و این مورد باعث شده است تا کفه‌ی ترازو در مقایسه مزایا و معایب ترمز کفشکی به نفع معایب ترمز‌های کاسه‌ای سنگینی کند.

خرید کدام لنت ترمز مناسب تر و بهتر است

افزایش حرارت در ترمز‌های کفشکی تا چه اندازه خطرناک است؟

همان‌گونه که در قسمت‌های قبلی نیز به آن اشاره گردید، افزایش شدید دما در هنگام استفاده از ترمز‌های کفشکی یکی از بزرگ‌ترین ایرادات این ترمزها محسوب می‌شود و این حالت می‌تواند تا گداخته شدن کفشک‌های ترمز و بخار شدن روغن ترمز نیز پیشروی کند.

حتما بخوانید:  علت زود تمام شدن لنت ترمز چیست؟ | بررسی 7 مورد از مهم ترین و اصلی ترین عوامل

بنابراین، فشردن مکرر پدال ترمز در حالتی که ترمز‌های جلویی خودرو از نوع کفشکی هستند چندان هوشمندانه به نظر نمی‌رسد و از آن‌جایی که معمولاً در سیستم ترمز خودرو فشار بیشتری بر روی ترمز‌های جلویی قرار دارد، ترمز‌های کفشکی برای امنیت بیشتر سرنشینان خودرو بیشتر بر روی محور عقبی خودرو سوار می‌شوند تا مشکلی را ایجاد نکنند و نکته در هنگام بررسی مزایا و معایب ترمز کفشکی به عنوان یکی از اصلی‌ترین معایب این ترمز در نظر گرفته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید