بلاگ آموزشی

چگونه کلاچ خودرو را نرم کنیم؟ بررسی چند راهکار ساده و کاربردی

چگونه کلاچ خودرو را نرم کنیم

با پیشرفت تکنولوژی تعداد خودروهای دنده‌ای کاهش یافته است. اما همچنان افرادی هستند که به علت مسائل مالی، عادت و … خودروهای دنده‌ای را به اتوماتیک ترجیح می‌دهند. اما اگر شما هم راننده یک خودرو دنده‌ای هستید ممکن است سوال چگونه کلاچ خودرو را نرم کنیم یک‌بار هم که شده به ذهنتان خطور کرده باشد. نرم کردن کلاچ به صورت دستی امکان‌پذیر است.

با اینکه هر سال تعداد خودروهای دنده‌ای در حال کم شدن است و رانندگان ترجیح می‌دهند خودروهای دنده اتومات خریداری کنند، اما همچنان تعدادی از افراد از خودروهای دنده‌ای استفاده می‌کنند. این نوع خودروها تسلط بیشتری را جهت رانندگی لازم دارند.

حتما بخوانید:  چه موقع دیسک ترمز را عوض کنیم؟

استفاده از خودروهای دنده‌ای حس بهتری در راننده به وجود می‌آورد. اما اگر شما هم راننده یک خودرو دنده‌ای هستید ممکن است سوال چگونه کلاچ خودرو را نرم کنیم یک‌بار هم که شده به ذهنتان خطور کرده باشد. یکی از مشکلاتی که در خودروهای دنده‌ای با آن روبرو می‌شویم سفت شدن کلاچ است و در ادامه بررسی خواهیم کرد که چگونه کلاچ خودرو را نرم کنیم.

دلایل مختلف خرابی کلاچ

به طور کلی درباره علل خرابی و یا سفت شدن کلاچ نمی‌توان اظهار نظر کرد. خودروهایی که بیشتر از یک راننده دارند و یا مدام در حال کلاچ گرفتن هستند کلاچ سفت را تجربه کرده‌اند. برخی اوقات راننده نحوه صحیح تعویض دنده را بلد نیست و چندین سال به شیوه غلط دنده تعویض می‌کند که در این صورت باعث خرابی کلاچ می‌شود. تعویض دنده در زمان و حالت نامناسب سبب سفتی کلاچ می‌شود. یکی دیگر از علل سفتی کلاچ درگیر کردن دنده جهت حفظ خودرو در سربالایی‌ها است.

چگونه کلاچ خودرو را نرم کنیم

چگونه کلاچ خودرو را نرم کنیم

بعضی از مواقع کلاچ به اندازه‌ای سفت است که راننده حین تعویض دنده احساس ناخوشایندی را تجربه می‌کند. جهت نرم کردن کلاچ خودرو در هر خودروی لازم است فضای مورد نیاز جهت حرکت ایجاد شود. با بررسی سیستم گیربکس و کلاچ متوجه خواهید شد که اگر فضای اطراف پدال کاهش پیدا کند چنگال پدال قدرت خوبی در انجام وظیفه خود نخواهد داشت که سبب سفتی پدال شده و تعویض دنده را با مشکل روبرو خواهد کرد.

حتما بخوانید:  برای اتومبیل خود چه لنتی بخریم؟ لنت سرامیکی بهتر یا معمولی؟

در مقابل اگر فضای پدال را بیش از حد افزایش دهیم باعث کاهش عملکرد کلاچ می‌شویم و بعد از تعویض دنده خودرو به سمت جلو پرت می‌شود. پس اگر این سوال که چگونه کلاچ خودرو را نرم کنیم برای شما به وجود آمده است باید از وجود فضای مناسب در اطراف پدال خود مطمئن باشید. اگر این راه موثر نشد از روش تنظیم دستی باید استفاده کنید.

تنظیم سیم کلاچ به صورت دستی

جهت تنظیم سیم کلاچ به صورت دستی باید خودرو را خاموش کرده و ترمز دستی را در حالت فعال قرار دهید. صندلی راننده را تا جایی که امکان دارد به سمت عقب بکشید تا فضای بیشتری جهت مشاهده پدال در اختیار داشته باشید. اگر شما قد کوتاهی دارید این موضوع جهت مشاهده دقیق‌تر وضعیت پدال به شما کمک خواهد کرد.در این قسمت لازم است کابل پشتی کلاچ را پیدا کنید.

تنظیم سیم کلاچ به صورت دستی

این کابل یک سیم بلند است که در انتهای آن دو عدد مهره وجود دارد. به کمک این دو مهره خواهید توانست فضای اطراف پدال را تنظیم کنید. بعد از هر مرحله باز و بسته کردن پدال را حرکت دهید تا به میزان دلخواه نرمی و یا سفتی پدال دست پیدا کنید. فقط به یاد داشته باشید جهت رانندگی ایمن و مطمئن پدال نه باید خیلی نرم و نه خیلی سفت باشد.

کلام آخر

بعد از اینکه مراحل گفته شده در قسمت بالا را انجام دادید، مراحل لازم جهت رگلاژ کلاچ خودرو شما به پایان می‌رسد و پدال در وضعیت مناسب خود قرار خواهد گرفت. اگر هنگام انجام این مراحل با مشکلی روبرو شدید حتما از افراد متخصص کمک بگیرید.

1 نظر در “چگونه کلاچ خودرو را نرم کنیم؟ بررسی چند راهکار ساده و کاربردی

  1. جیسون گفت:

    حجم اطلاعاتی که وارد کردین خیلی زیاده. آدم مغزش سوت می کشه از این همه اطلاعات. چقدر دیر رسیدین به کلام آخر

دیدگاهتان را بنویسید