بلاگ آموزشی

چه موقع دیسک ترمز را عوض کنیم؟

چه موقع دیسک ترمز را عوض کنیم

چه موقع دیسک ترمز را عوض کنیم؟! از آن‌ جایی که ترمز یکی از حیاتی ترین قسمت های خودرو را شامل می‌ شود، توجه به وضعیت آن و چک کردن مداوم ایمنی و عملکردش از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مطلب از گودیدک با شما از بهترین زمان تعویض دیسک ترمز صحبت می کنیم.

دیسک ترمز چیست ؟

دیسک ترمز وظیفه ی کم کردن سرعت و همچنین توقف ماشین را برعهده دارد. دیسک چرخ یا ترمز دیسکی اسامی دیگری است که برای این قطعه استفاده می کنند. دیسک جایی مابین لنت ها و چرخ قرار می گیرد و از نظر ظاهری دایره ای شکل است.

استاندارد سیستم ترمز

طبق یک استاندارد کلی، دیسک ترمز خودرو پیش از تعویض بین ۴۰ الی ۶۰ هزار کیلومتر را طی می کند؛ این عدد با کیفیت قطعات مورد استفاده در خودرو و همچنین نوع و میزان مراقبت راننده از خودرو رابطه ی مستقیم دارد. در این میان دیسک نسبت به دیگر اجزا عمر طولانی تری دارد اما این موضوع نباید سبب نادیده‌ گرفتن و چک نکردن وضعیت آن باشد.

چه موقع باید دیسک ترمز را عوض کنیم

چه موقع دیسک ترمز را عوض کنیم؟

دیسک ترمز به مرور زمان و در اثر فشار لنت ها آسیب دیده و روزی می‌رسد که ناچار به تعویض آن ها هستید. بهتر است هربار که قصد تعویض لنت دارید؛ نگاهی هم به دیسک بیندازید. به طور میانگین عمر دیسک ترمز دو برابر لنت است.

حتما بخوانید:  معرفی و بررسی انواع دیسک ترمز خودرو شیار دار، سرامیک کربنی، معمولی و ...

در مناطق آب و هوایی مرطوب اما این عدد متفاوت است و میانگین عمر قطعات خودرو کاهش پیدا میکند. زمان تعویض لنت ها را عموما از روی نشانگر آن ها میتوان تشخیص داد اما اگر به موقع تعویض نشوند و با لنت های آسیب دیده به طور مداوم رانندگی کنید به دیسک آسیب رسانده و باید دیسک و لنت را با هم عوض نمایید.

علائم ظاهری فرسودگی دیسک

علائم ظاهری فرسودگی دیسک چرخ عبارت است از :

  • ایجاد شیار
  • تغییر رنگ
  • خط و خش روی دیسک
  • زنگ زدن شدید
  • بوی لاستیک سوخته
  • همچنین اگر در هنگام ترمز گرفتن متوجه لرزش یا صداهای غیرعادی شدید؛ حتما دیسک ترمز را چک نمایید.

علاوه بر لنت، کالیپر های دیسک هم با اهمیت هستند. این قطعات وظیفه دارند در زمان ترمز گرفتن چرخ ها را نگهدارند و جایگاه آن‌ ها روی سطح دیسک است.

آیا راننده می تواند دیسک ترمز را تعویض کند؟

همانطور که میدانید سیستم ترمز بسیار مهم و حساس است و مستقیما با جان سرنشینان ارتباط دارد. همچنین تعویض قطعات مربوط به آن نیازمند دانش و مهارت کافی است. اگر فکر می کنید زمان تعویض دیسک ترمز رسیده، بخاطر هزینه و زمان آن را به تعویق نیندازید و مطمئن شوید که خودرو خود را به دست یک متخصص حرفه ای می سپارید.

علائم ظاهری فرسودگی دیسک

تراشکاری ترمز دیسکی ، بله یا خیر ؟

برخی ایرادات کوچک و جزئی به وسیله تراشکاری رفع می شود اما لازم است بدانید که تراشکاری مداوم، غیر اصولی و بیشتر از حد مجاز، باعث کم شدن ضخامت استاندارد قطعه شده و بسیار خطرناک است.

ترمز دیسکی در زمان تعویض چگونه عمل می کند؟

هنگامی که عمر دیسک ترمز به پایان رسیده باشد؛ ضخامت آن کم شده و سطح آن دارای انحنا می شود؛ به همین دلیل دیگر قادر به خارج کردن گرمای ناشی از عمل ترمز کردن نیست و داغ خواهد شد؛ در این شرایط خودرو به درستی ترمز نمی کند.

حتما بخوانید:  دیسک ترمز چدنی بهتر است یا فولادی؟ بررسی مهم ترین ویژگی های آن ها

امیدواریم توانسته باشیم در این مطلب پاسخ کامل و مفیدی به  سوال چه موقع دیسک ترمز را عوض کنیم بدهیم. همچنین برای خرید انواع دیسک ترمز می توانید از طریق فروشگاه اینترنتی گودرزی یدک به صورت آنلاین و مستقیم از پخش کننده قطعات یدکی خودرو اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید