بلاگ آموزشی

دیسک ترمز چدنی بهتر است یا فولادی؟ بررسی مهم ترین ویژگی های آن ها

دیسک ترمز چدنی بهتر است یا فولادی

دیسک ترمز چدنی بهتر است یا فولادی؟ این سوال، دغدغه بسیاری از افراد است. وجود ویژگی های بیشتر فولاد و همچنین نقص های کمتر آن نسبت به چدن، باعث میشود تا جنس دیسک ترمز خود را فولادی انتخاب کنیم. چدن به دلیل سنگینی زیاد و همچنین شکنندگی بالا در برابر تنش های موجود، گزینه خوبی برای انتخاب نیست. در ادامه همراه مجله گودیدک باشید تا باهم به بررسی ویژگی های هر کدام از این دسک های ترمز بپردازیم!

آیا دیسک ترمز چدنی بهتر است یا فولادی؟

دیسک ترمز چدنی بهتر است یا فولادی؟ شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد. دیسک ترمز را از جنس های مختلفی میسازند. اما چدن و فولاد از رایج ترین آلیاژ بکار رفته در ساخت دیسک ترمز است. هر چند که آلیاژ های دیگری نیز برای ساخت دیسک ترمز مناسب هستند. اما هزینه تمام شده برای دیسک های تولیدی بسیار حائز اهمیت است. در ساخت دیسک های ترمز باید معیار های مختلفی رعایت شود. همچنین آلیاژ مورد استفاده باید به گونه باشد تا بتواند تنش ها و دمای کاری بالا را تحمل کند. دیسک های ترمز را معمولا از جنس آهن و یا آلیاژهایی آهنی میسازند.

آیا دیسک ترمز چدنی بهتر است یا فولادی

ویژگی های دیسک چدنی

چدن آلیاژ آهن کربن است که 2 الی 3.5 درصد وزنی آن را کربن تشکیل میدهد. در کنار آهن و کربن، وجود سیلیسیم و منگنز نیز باعث بروز خواص متفاوتی در آلیاژ میشود. منگنز باعث سختی بیشتر و سیلیسیم باعث افزایش مقاومت دیسک در برابر سایش و خوردگی میشود. دیسک ها هم در مجاورت حرارت بالا و هم مدام با لنت در تماس هستند و باعث تنش و سایش شدید در آن ها میشود. آلیاژ چدن به دلیل اینکه ترد است، احتمال شکستن دیسک چدنی را بالا می برد. امروزه با اضافه کردن نیکل، سیلیکون، مولیبدن و مس میتوانند قابلیت ارتجاعی خوبی از خود نشان دهند.

حتما بخوانید:  راههای تشخیص تمام شدن لنت ترمز | مهم‌ترین روشهای تشخیص تمام شدن لنت ترمز کدامند؟!

بیشتر دیسک های خودرو از جنس چدن خاکستری هستند. چدن خاکستری به دلیل دارا بودن قابلیت ماشین کاری(فرآیندی که میتوان به کمک آن، در فلز برش و اشکال مختلفی به وجود آورد)، باعث میشود تا شکل ها(برای مثال، وجود شیار یا سوراخ های روی دیسک های خنک شونده با استفاده از ماشین کاری بسیار دقیق تر و تمیز تر ایجاد میشوند) را با دقت بالاتری در دیسک ترمز بوجود بیاوریم. امروزه وزن قطعات به کار رفته در اتومبیل بسیار موثر است. سنگین بودن قطعات چدنی بسیار محسوس و قابل لمس است؛ بنابراین کمتر از آنها استفاده میشوند.

ویژگی های دیسک فولادی

فولاد، آلیاژ آهن کربن است که در آن میزان کربن، کمتر از 2 درصد وزنی آلیاژ است. برای مثال اگر وزن فولاد شما 100 گرم باشد، وزن کربن بکار رفته در آن 2 گرم و کمتر خواهد بود. وجود مقدار مختلفی از کربن در آلیاژ، باعث بروز ویژگی های مختلفی میشوند. شما میتوانید با داشتن اطلاعاتی در زمینه مهندسی مواد، به بهترین آلیاژ ممکن دست پیدا کنید.

ویژگی های دیسک فولادی

ضریب انبساط گرمایی فولاد کم است، یعنی با افزایش دما، مقدار افزایش حجم آن کم خواهد بود. مقاومت بسیار بالا و همچنین داکتیل بودن آن باعث میشود تا انعطاف پذیری این آلیاژ نسبت به چدن بیشتر باشد. انعطاف پذیر بودن فولاد باعث میشود تا در اثر ضربات ناگهانی(به دیسک ترمز)، این قطعه دچار شکست نشود.

همچنین میتوان با قلع اندود کردن سطح فولاد ها مقاومت آنها را در برابر آب و نمک افزایش داد. امروزه با استفاده از فولاد ضد زنگ(stainless steel) میتوان از بابت خوردگی و پوسیده شدن فولاد ها آسوده خاطر باشید. همچنین وجود کروم در ساختمان فولاد ضد زنگ باعث میشود تا در حرارت های بالا(درون دیسک)، دیسک دچار تغییر شکل و خرابی نشود. همانطور که میدانید، دیسک ترمز در درجه حرارت های بسیار بالا قرار دارد. وجود مواد و آلیاژی که بتواند در برابر درجه حرارت های بالا مقاومت نشان دهد، در ساخت دیسک ترمز ضروری است.

حتما بخوانید:  معرفی و بررسی انواع دیسک ترمز خودرو شیار دار، سرامیک کربنی، معمولی و ...

نظر شما درباره سوال “دیسک ترمز چدنی بهتر است یا فولادی؟” چیست؟

مطالب بالا را مطالعه کردیم تا بتوانیم به سوال “دیسک ترمز چدنی بهتر است یا فولادی؟” پاسخ دهیم. به یاد داشته باشید که استفاده از دیسک ترمز فولادی(ضد زنگ) بسیار بهتر و مطلوب تر از جنس چدنی است. وزن زیاد چدن و احتمال شکستن دیسک چدنی، باعث میشود تا افراد به سمت خرید نوع فولادی متمایل شوند.

دیدگاهتان را بنویسید