بلاگ آموزشی

معرفی و بررسی انواع دیسک ترمز خودرو شیار دار، سرامیک کربنی، معمولی و …

انواع دیسک ترمز خودرو

تفاوت در انواع دیسک ترمز باعث شده است تا دیسک هایی در رنج قیمتی متفاوتی بوجود بیایند. در اکثر خودروهای معمولی از دیسک های ارزان قیمت استفاده میشود. در ماشین هایی که با سرعت بالا در حرکت هستند نیز از بهترین نوع دیسک استفاده میشود. اگر میخواهید اطلاعاتی درباره انواع دیسک ترمز بدست بیاورید، مقاله زیر از مجله گودرزی یدک را مطالعه کنید.

معرفی و بررسی انواع دیسک ترمز

تفاوت در انواع دیسک ترمز باعث شده است تا سیستم ترمزگیری خودرو ها دارای عملکرد های متفاوتی شوند. دیسک ترمز از جمله اجزای موثر در ترمز گیری محسوب میشود. هنگامی که پدال ترمز را فشار می دهید، اصطکاک بین لنت و دیسک است که باعث توقف به موقع شما میشود.

حتما بخوانید:  بهترین روش‌های تشخیص لنت اصلی از تقلبی کدامند؟ بررسی 5 روش ساده و کاربردی

در گذشته خودرو ها با سرعت پایین حرکت میکردند. اما امروزه با توجه به پیشرفته شدن لوازم و قطعات خودرو، باعث شده است تا انواع دیسک ترمز متولد شوند. که در ادامه به آنها می پردازیم.

انواع دیسک ترمز را بشناسید

دیسک ترمز با توجه به حیطه کار مصرف کننده، متفاوت طراحی میشود. مهندسان با طراحی دیسک های ترمز متفاوت در تلاش هستند تا عامل محدود کننده را کاهش دهند. منظور از عوامل محدود کننده، دما و گاز های مزاحم است. وجود گاز ها و حرارت زیاد، باعث میشود تا سیستم ترمزگیری خودرو به خوبی کار نکند. در ادامه به توضیح انواع دیسک ترمز خودرو می پردازیم.

معرفی و بررسی انواع دیسک ترمز

دیسک معمولی(یکپارچه)

این نوع دیسک به صورت یک جسم صلب یکپارچه است که درون آن هیچ منفذی وجود ندارد. این دیسک به دلیل سادگی در طراحی و ساخت آن دارای قیمت پایینی است. این دیسک به دلیل یک تکه بودن باعث میشود تا با ترمز گیری های متعدد، حرارت درون آن محبوس شود و عملکرد ترمز را به شدت کاهش دهد. اگرچه امروزه دیسک ها از آلیاژ های مقاوم در برابر حرارت ساخته میشوند، اما اصطکاک ایجاد شده به قدری زیاد است که گاها دیسک تا مرز سرخ شدن و آتش گرفتن نیز پیش میرود. این نوع دیسک معمولا از آلیاژهای آهن ساخته میشود و عملکرد ترمزگیری به شدت ضعیفی دارد.

دیسک های خنک شونده

این دیسک ها به دلیل کنترل حرارت دیسک(با استفاده از فناوری های خلاقانه مانند وجود پره هایی درون دیسک برای خروج حرارت و غیره) و کاهش آن، باعث میشود تا دیسک ها طول عمر بالایی داشته باشند و همچنین در ترمز گیری ها موفق تر از مدل های ساده و قدیمی(دیسک معمولی یا یکپارچه) عمل کنند.

حتما بخوانید:  علت زود تمام شدن لنت ترمز چیست؟ | بررسی 7 مورد از مهم ترین و اصلی ترین عوامل

دیسک های خنک شونده یکی از انواع دیسک ترمز خودرو است که خود به چند گروه مختلف تبدیل میشود. این تفاوت در نام آنها به دلیل فناوری بکار رفته در آنها است.  برخلاف دیسک های معمولی که تنها از یک صفحه تشکیل شده اند؛ این دیسک ها(خنک شونده) از دو صفحه بوجود می آید که بین آنها به دلیل وجود فضای خالی(محل قرارگیری پره های میانی)، هوا جریان دارد و میتواند حرارت و گازهای اضافی را به محیط بیرونی هدایت کند(در دیسک یکپارچه این حرارت در دیسک تجمیع پیدا میکرد).

همچنین در این فضا، پره های میانی به صورت منحنی وار طراحی شده اند تا حرارت به صورت مقطعی و جداگانه خارج شود.

دیسک های سوراخ دار

این سوراخ ها تا فضای محصور بین دو صفحه دیسک امتداد می یابد. همین امر باعث میشود تا حرارت و گاز های موجود که از مالش لنت با دیسک آزاد شده است؛ از طریق منافذ(سوراخ ها) به پره های میانی برخورد کنند و از این طریق خارج شوند.

دیسک مختلط

دیسک های شیار دار

با تراش دادن سطح دیسک شیار هایی بر روی آن بوجود می آورند. این کار باعث میشود تا بین لنت و دیسک، اصطکاک بیشتری بوجود بیاید. از اشکالات این نوع دیسک، سریع تمام شدن لنت ها است که میتواند برای مصرف کننده آزار دهنده باشد. همچنین این نوع طراحی، باعث میشود تا آب و رطوبت روی دیسک(به دلیل چرخش بسیار تند دیسک) در شرایط بارانی به بیرون پرتاب شوند و باعث خرابی دیسک نشوند.

انواع دیسک ترمز مختلط

این دیسک ها ترکیبی از دیسک سوراخ دار و شیاردار است. وجود شیار و سوراخ به صورت همزمان، باعث میشود تا علاوه بر خنک سازی سریع دیسک، اصطکاک بیشتر شود و ترمزگیری مطلوب تری برای شما به ارمغان بیاورد.

حتما بخوانید:  بهترین برند لنت ترمز باید چه ویژگی‌هایی را داشته باشد؟ | معرفی بهترین برندهای لنت ترمز

دیسک های سرامیک کربنی

این نوع دیسک ها یکی از بهترین انواع دیسک ترمز است. دیسک های سرامیک کربنی کارایی بشدت بالایی دارند که بدین منظور در سیستم ترمزگیری خودرو های مسابقه ای از آنها استفاده می شوند. همچنین به دلیل ساختار اتمی خاص آنها(سرامیکی)، در برابر حرارت بسیار مقاوم هستند.

این نوع دیسک علاوه بر کنترل حرارتی، دارای وزن بسیار سبکی نیز میباشد. وزن سبک و کارایی بالا باعث شده است تا قیمت این نوع دیسک بسیار بالا باشد(چند صد هزار دلار!).

دیدگاهتان را بنویسید