بلاگ آموزشی

چه موقع لاستیک خودرو باید تعویض شود؟

چه موقع لاستیک خودرو باید تعویض شود

رانندگی مطمئن و ایمن علاوه بر رعایت نکات ایمنی مستلزم داشتن تجهیزات ایمن است. از جمله این تجهیزات داشتن لاستیک های سالم می باشد. اما گاهی دیده می شود که این مورد مهم توسط خیلی از رانندگان، به فراموشی سپرده می شود و رسیدگی و در صورت نیاز تعویض آن به تعویق می افتد. به راستی چه موقع لاستیک خودرو باید تعویض شود؟ چگونه می توان تشخیص داد که زمان تعویض لاستیک رسیده است یا نه؟ به هر حال فرسوده شدن لاستیک خودرو دلایلی دارد. این دلایل یا به خاطر سهل انگاری از طرف صاحب خودرو است و یا اینکه دلیل خارجی داشته و ارتباطی با فرد ندارد. در این مقاله از مجله گودرزی یدک ما می خواهیم جواب تمام این سوال ها را پاسخ داده و راه حل هایی را ارائه نماییم. پس با ادامه مطلب همراه ما باشید.

حتما بخوانید:  شاخص ترمز گیری لاستیک چیست؟

چه عواملی سبب فرسوده شدن لاستیک خودرو می شود و چه موقع لاستیک خودرو باید تعویض شود؟

فرسوده شدن لاستیک خودرو دلایلی دارد و باید آنها را بدانیم. یکی از اجزای تشکیل دهنده یک خودرو که با گذشت زمان و استفاده مکرر از آن دچار استهلاک می شود، لاستیک خودرو است. اما عواملی که در فرسوده شدن لاستیک خودرو دخیل می باشند شامل موارد ذیل می باشد.

چه عواملی سبب فرسوده شدن لاستیک خودرو می شود و چه موقع لاستیک خودرو باید تعویض شود

  • تحمیل وزن اضافی: تحمل وزن زیاد در خودرو به واسطه بار بیش از اندازه و یا حمل سرنشینان زیاد یا سنگین وزن. در این صورت فشار زیادی به لاستیک ها وارد می آید و به تبع آن سایش رخ می دهد.
  • رانندگی با عادت های غلط: ترمز کردن های آنی و یا افزایش ناگهانی سرعت خودرو که این سبک رانندگی موجب خوردگی بیشتر لاستیک ها می شود.
  • رانندگی با سرعت بالا: زمانی که رانندگی با سرعت بالا داشته باشیم، دمای لاستیک بالا می رود و در نتیجه آن سایش لاستیک ها نیز بیشتر رخ می دهد.
  • چرخ های خودرو تراز نباشد: تراز نبودن چرخ ها سبب می شود که فشار نابرابر به لاستیک ها وارد آید. این خود دلیلی است بر سایش و خوردگی لاستیک های خودرو.
  • جاده های غیر استاندارد: آسفالت ریزی های غیر استاندارد، جاده های ناهموار پر از دست انداز فرسوده شدن لاستیک را به همراه دارد. شیب ها و ناهمواری های جاده ها سبب می شود که لاستیک ها فشار نامتعارف را متحمل شده و خورده شود.
  • استاندارد نبودن باد لاستیک ها: اگر باد لاستیک ها به درستی تنظیم نباشد فشاری که لاستیک ها تحمل می کنند، کم یا بیش از ظرفیت آنها خواهد بود. در نتیجه اصطکاک بین لاستیک و جاده بیشتر می شود که این دلیل فرسایش لاستیک ها می باشد.
  • بروز خطا در تنظیمات جانبی خودرو: برخی از تنظیمات خودرو شاید بسیار کوچک و بی اهمیت باشند اما در عمر مثبت تایر ها اثر می گذارد. از جمله تناسب نداشتن اندازه رینگ و لاستیک با یکدیگر، یک جنس نبودن تمام لاستیک ها با هم و غیره.
  • شرایط آب و هوایی: بارش برف و یخ زدگی جاده ها، هوای گرم با آفتاب سوزان، بارش باران به خصوص باران های اسیدی همگی در عمر لاستیک خودرو‌ها تاثیر گذار می‌باشند.

حتما بخوانید:  آیا لنت ترمز تاریخ انقضا دارد؟ آیا مصرف لنت‌های تاریخ مصرف گذشته خطرناک است؟

چه موقع لاستیک خودرو باید تعویض شود، چگونه بدانیم بهترین زمان کی است؟

چه موقع لاستیک خودرو باید تعویض شود؟ پاسخ به این سوال را باید یک راننده بداند. لاستیک خودرو، جزء مصرفی در یک خودرو می باشد و مسلم است که دچار استهلاک نیز می شود. بنابراین باید به آن دقت لازم داشت. اما چگونه بدانیم که زمان عوض کردن تایر های یک اتومبیل رسیده است. در ادامه مواردی را عنوان خواهیم کرد که بروز هرگونه تغییرات در آنها نشان دهنده این است که لاستیک خودرو می بایست عوض گردد.

فرسوده شدن لاستیک خودرو نشان دهنده پایان عمر لاستیک های یک اتومبیل است. برای تشخیص فرسودگی لاستیک ها باید ضخامت رویه لاستیک ها و عمر لاستیک ها بررسی گردد. اصولا ضخامت رویه در لاستیک ها نبایستی از ۱.۶ میلیمتر کمتر باشد. اما در مورد عمر لاستیک ها باید گفت که کارخانه های تولید کننده لاستیک خودرو برای محصولات تولیدی خود تاریخ انقضا در نظر می گیرند. اتمام آن تاریخ، زمان تعویض لاستیک خودرو را نشان می دهد.

چه موقع لاستیک خودرو باید تعویض شود، چگونه بدانیم بهترین زمان کی است

با چه تدابیری می توان عمر لاستیک خودرو را بالا برد تا لاستیک ها را دیر تر تعویض نمود؟

اینکه چه موقع لاستیک خودرو باید تعویض شود بستگی به نوع نگهداری و کارکرد آنها دارد. با رسیدگی به موقع و انجام دادن نکات زیر می توان این زمان را تعویق انداخت.

  1. رسیدگی به ظاهر لاستیک و ضخامت رویه تایر
  2. بررسی ساییدگی های موجود در سطح لاستیک
  3. داشتن تاریخ تولید و انقضا
  4. تنظیم بودن باد لاستیک
  5. هم تراز نمودن چرخ های خودرو
  6. بررسی بادکردگی های روی لاستیک

دیدگاهتان را بنویسید