بلاگ آموزشی

آیا روغن ترمز تاریخ مصرف دارد؟

آیا روغن ترمز تاریخ مصرف دارد

برای یک خودرو کارکرد درست ترمز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. اما همین ترمز برای اینکه درست و به موقع عمل نماید به چند عامل وابسته می باشد که یکی از این عوامل نیز روغن ترمز می باشد. این مایع را می توان از ملزومات مهم اساسی در یک خودرو نام برد و در رسیدگی به آن؛ تعویض و یا بررسی شرایط آن بایستی بسیار هوشیار بود. برای بسیاری از اشخاص که در مورد روغن ترمز اطلاعات چندانی ندارند این سوال پیش می آید که آیا روغن ترمز تاریخ مصرف دارد؟. در پاسخ به این سوال باید عنوان داشت که بله تاریخ مصرف دارند.
در این مقاله از مجله گودرزی یدک می خواهیم هر آنچه که به روغن ترمز مربوط می شود صحبت کرده و اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهیم. با ادامه مطلب با ما همراه باشید.

حتما بخوانید:  تفاوت روغن ترمز آبی و زرد چیست؟ چند تفاوت عمده که احتمالا نمی دانستید!

روغن ترمز و انواع آن

روغن ترمز هایی که در شرکت های مختلف تولید و به بازار فروش عرضه می گردد انواع مختلفی دارند و در سه گروه و استاندارد درجه بندی می شوند که عبارتند از دات ۳، دات ۴ و دات ۵، که هر کدام از آنها برای استفاده در خودرو های مختلف ساخته شده اند. روغن ترمز هایی که در خودرو های سواری مورد استفاده می باشند بایستی از نوع دات ۳ و دات ۴ باشند. این روغن ترمز ها در ظرف هایی با رنگ های مجزا نگهداری می شود. برای اینکه به خوبی از هم تفکیک گردند روغن ترمز های دات ۳ در ظرف های زرد و روغن ترمز های دات ۴ در ظرف هایی به رنگ آبی نگهداری می شوند.

اما در مورد روغن ترمز های نوع دات ۵ باید گفت که این نوع از روغن ها در ماشین‌های سنگین مورد استفاده هستند. چرا که این نوع از روغن ها نقطه جوش بالایی دارند و نکته ی دیگر اینکه جاذب رطوبت نیستند.

روغن ترمز در چه شرایطی تعویض می شود؟ آیا روغن ترمز تاریخ مصرف دارد

روغن ترمز در چه شرایطی تعویض می شود؟ آیا روغن ترمز تاریخ مصرف دارد؟

مشخص شدن زمان تعویض روغن ترمز ساده نیست و نمی توان با یک نگاه اقدام به تعویض روغن ترمز نمود. تشخیص اینکه آیا روغن ترمز تاریخ مصرف دارد یا نه برای افراد عادی و غیر وارد نمی تواند امکان داشته باشد و این کار باید توسط افراد مجرب در این زمینه صورت گیرد و خودرو با دقت معاینه گردد و بعد از آن اگر نیاز بود حتما تعویض گردد. برای تست نمودن روغن ترمز و مشخص نمودن اینکه روغن مصرفی برای ترمز تا چه حد کیفیت دارد، می تواند با سه روش زیر انجام گیرد که عبارتند از:

روش اول: با استفاده از یک رفراکتومتر می توان کیفیت روغن ترمز را سنجید و میزان آلودگی آن را در صورت وجود، تعیین نمود. این دستگاه یک وسیله بسیار با دقت می باشد و به خوبی می تواند آلودگی ها و ناخالصی موجود در روغن که به واسطه رطوبت ایجاد می شود را مشخص نماید. به این صورت که مقدار مشخصی از روغن ترمز در این وسیله ریخته می شود و با هدایت نور به دستگاه، میزان آلودگی که روغن ترمز دارد مشخص می شود.

حتما بخوانید:  چرا پدال ترمز سفت میشود؟ بررسی دلایل و بهترین راهکار رفع آن

روش دوم: دومین روش برای تست کیفیت روغن ترمز، استفاده از نوار تست می باشد. نوار تست، آغشته به روغن مسی است که وقتی نوار تست در روغن ترمز برده می شود، تغییر رنگ مشاهده می شود و این نشانه ای است مبنی بر آلوده بودن روغن ترمز و بی کیفیت بودن آن. عددی که این نوار تست نشان می دهند نشان دهنده تاریخ انقضای روغن موتور می باشد. اگر عدد صد توسط این نوار تست نمایان شود نشان دهنده نزدیک شدن به تاریخ انقضای روغن می باشد و در صورت بالا رفتن عدد مشخص شده، روغن ترمز حتما باید تعویض گردد.

روش سوم: کمک گرفتن از تستر الکتریکی دیگر روشی است که می تواند به این سوال که آیا روغن موتور تاریخ مصرف دارد یا نه کمک کند. این روش که بر اساس نقطه جوش روغن موتور انجام می شود به این صورت می باشد که ۱ دقیقه روغن ترمز را کالیبره می کنند و اگر در این مدت زمان به نقطه هشدار برسد یعنی باید روغن ترمز تعویض گردد.

اهمیت تعویض روغن ترمز و اینکه آیا روغن ترمز تاریخ مصرف دارد

اهمیت تعویض روغن ترمز و اینکه آیا روغن ترمز تاریخ مصرف دارد؟

در پاسخ به این سوال که آیا روغن ترمز تاریخ مصرف دارد یا خیر، در واقع می توان گفت که مدت کارکرد یک خودرو تعیین کننده این تاریخ مصرف می باشد. به طوری که یک خودرو بهتر این است که هر ۱.۵ تا دو سال روغن ترمز اتومبیل را تعویض نمود تا اختلالی در عملکرد خودرو پیش نیاید.

دیدگاهتان را بنویسید