بلاگ آموزشی

چرا پدال ترمز سفت میشود؟ بررسی دلایل و بهترین راهکار رفع آن

چرا پدال ترمز سفت میشود

در قسمت فنی خودرو، بخش ترمز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. عملکرد این بخش تمامیت خودرو را تحت تاثیر قرار می دهد. به طوری که درست عمل نکردن ترمز مساوی است با مشکلات و خطراتی که می تواند برای راننده و سرنشینان خودرو مشکلات جدی و جبران ناپذیری به بار بیاورد. گاهی پیش می آید که ترمز خودرو مشکل پیدا می کند و آنگونه که باید کار نمی کند. سوالی که در این مواقع پیش می آید این است که چرا پدال ترمز سفت میشود؟ اما آنچه که اهمیت دارد و باید بیشتر به آن دقت نمود دلیل به وجود آمدن این مشکل می باشد.
در این مقاله می خواهیم به سوال چرا پدال ترمز سفت میشود پاسخ دهیم و دلایل پدید آمدن این مشکل را بیان کرده و راه حل های مقابله با آن را بگوییم. با ادامه مطلب همراه ما باشید.

چرا پدال ترمز سفت میشود پاسخ دهیم

نشانه های سفت شدن پدال ترمز چیست؟

همانگونه که گفته شد در قسمت فنی خودرو، بخش ترمز اهمیت فراوانی دارد و بروز مشکل در این قسمت از خودرو را نباید سهل شمرد. کنترل خودرو را ترمز بر عهده دارد و اگر مشکلی داشته باشد راننده در کنترل خودرو و نگهداری آن با مشکل بزرگی مواجه خواهد بود. بنابراین کوچکترین نشانه و مشکل را باید جدی شمرد.

حتما بخوانید:  چگونه ترمز ماشین را تقویت کنیم؟ معرفی روش‌های تقویت ترمز ماشین

مشکل عدیده ای که برای ترمز خودرو پیش می آید سفت شدن پدال ترمز است. این مشکل برای بسیاری از راننده ها پیش می آید و برای برطرف نمودن آن باید بهترین و مطمئن ترین راه را پیدا نمود.

سفت شدن پدال ترمز در نتیجه خرابی بوستر ترمز ایجاد می شود که برخی عوامل موجب اختلال در عملکرد صحیح بوستر می شوند. اما در ادامه برخی علائم مربوط به این مشکل را بیان خواهیم کرد.

چرا پدال ترمز سفت میشود؟ بررسی دلایل و بهترین راهکار رفع آن

علائم و نشانه های سفت شدن پدال ترمز

سفت شدن پدال ترمز نشانه های متعددی دارد از جمله:

  1. اولین نشانه ای که مشخص کننده ایراد در پدال ترمز می باشد، سفت شدن آن در قیاس با حالت عادی است. نکته ای که در مورد پدال ترمز وجود دارد این می باشد که سختی پدال باید در حد نرمال باشد یعنی نه سفت باشد و نه حالت شلی داشته باشد. در واقع سفتی و شلی زیاد در پدال ترمز بروز مشکل در بخش ترمز را بیان می کند.
  2. دومین نشانه ای که ایراد بوجود آمده در پدال ترمز را گوشزد می کند فاصله زمانی بین ترمز گرفتن و ایست خودرو می باشد. این مشکل می تواند یک از دلایل حتمی مبنی بر سفت شدن پدال ترمز باشد.
حتما بخوانید:  چگونه کلاچ خودرو را نرم کنیم؟ بررسی چند راهکار ساده و کاربردی

چه دلایلی مبنی بر سفت شدن پدال ترمز می باشند؟

چرا پدال ترمز سفت میشود؟ این سوال در بیشتر مواقع در مواجه با نشانه هایی که در بالا نیز بیان شد پرسیده می شود. اما دلایل متعددی وجود دارد که عامل بروز مشکل سفت شدن پدال ترمز می باشد.

چه دلایلی مبنی بر سفت شدن پدال ترمز می باشند

  • کثیف شدن روغن ترمز: تمام قسمت های مربوط به ترمز ماشین در داخل ماشین نیست بلکه بخش هایی نیز در قسمت بیرونی و در زیر اتومبیل قرار دارند که این بخش ها می توانند توسط عوامل بیرونی کثیف شوند. با کثیف شدن این قسمت ها با گذشت زمان این آلودگی ها به روغن ترمز منتقل می شود که در نتیجه آن، عملکرد ترمز ماشین نیز تحت الشعاع قرار می گیرد.
  • بروز مشکل در بوستر و شیلنگ خلاء: بوستر در سفت شدن ترمز نقش اساسی دارد و به مرور زمان دچار استهلاک می شود که می بایست هر چند وقت به خوبی بررسی شود. شیلنگ خلاء نیز با نوستر ارتباط مستقیم دارد و اگر نشتی پیدا کند موجب می شود که بوستر به درستی عمل نکند. بنابراین این دو قطعه به خوبی چک شوند.
  • کفشک های ترمز: از آنجایی که لنت ترمز در داخل کفشک قرار دارد بنابراین در مواجه شدن با سفتی پدال ترمز بهتر است این قسمت نیز بررسی گردد.

از دیگر عوامل تاثیر گذار بر سفتی پدال ترمز می توان به مشکل خرابی رابط بین بوستر و موتور و همچنین مخدوش شدن کنترل کننده هوای داخل و خارج بوستر اشاره نمود.

حتما بخوانید:  چه موقع دیسک ترمز را عوض کنیم؟

کلام آخر

جهت برطرف نمودن سفت شدن پدال ترمز و جواب دادن به این سوال که چرا پدال ترمز سفت میشود؟، بهتر است با مشاهده کمترین نشانه اتومبیل را به یک تعمیرکار مجرب در این زمینه منتقل کرده و در جهت رفع مشکل کوشید. همچنین به خاطر داشته باشید که در هر حال قطعات مرغوب و اصل تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید