بلاگ آموزشی

از کجا بفهمیم دیسک ترمز تاب دارد؟

از کجا بفهمیم دیسک ترمز تاب دارد

خودرویی که با سرعت بالا در حال حرکت می باشد و در یک آن، می خواهد ترمز کرده و بایستد نیازمند این است که ترمز خودرو به خوبی عمل نماید. برای نشان دادن عکس العمل سریع، می بایست تمام قسمت های مربوط به ترمز، به خوبی عمل نماید. از جمله قسمت های درگیر در این قسمت دیسک های ترمز می باشد. اگر این قطعه ی ترمز خودرو، تاب داشته باشد به درستی عمل نخواهد کرد. اما از کجا بفهمیم دیسک ترمز تاب دارد. در این مقاله قصد داریم در مورد دیسک ترمز، دلیل معیوب شدن و تاب برداشتن دیسک ترمز بیشتر بدانیم.

حتما بخوانید:  معرفی و بررسی انواع دیسک ترمز خودرو شیار دار، سرامیک کربنی، معمولی و ...

محل دیسک های ترمز در کجاست؟

در پشت چراغ های خودرو، دیسک های بزرگ فلزی قرار دارد که همان دیسک های ترمز می باشند. در زمان حرکت خودرو، دیسک های ترمز به صورت چرخشی حرکت می کنند و به همین جهت ما بین لنت ترمز و دیسک ها سایش رخ می دهد. در نهایت با اصطکاک ایجاد شده، با کاهش سرعت، خودرو می ایستد.

از کجا بفهمیم دیسک ترمز تاب دارد و چه نشانه هایی دارد؟

شاید این سوال در مورد دیسک ترمز برای خیلی از افراد پیش بیاید که از کجا بفهمیم دیسک ترمز تاب دارد. قبل از پرداختن به پاسخ این سوال بهتر است کمی در مورد دیسک ترمز بدانیم.
این قطعه از مقاومت بالایی برخوردار می باشد. چرا که شرکت های تولیدی قطعات خودرو، برای ساخت آن، از دمای فوق العاده بالایی استفاده می کنند. از آنجایی که بعد از ترمز گرفتن باید دیسک ترمز سریعا خنک شده و به دمای اولیه برسد، بنابراین این قطعه به گونه ای ساخته شده است که گرمای حاصل از اصطکاک لنت و دیسک را دفع کرده و خنک می شود.

از کجا بفهمیم دیسک ترمز تاب دارد و چه نشانه هایی دارد

اما وقتی دیسک ترمز تاب بر می دارد با نشانه هایی همراه است. شاید بتوان گفت بارزترین نشانه ای که می تواند داشته باشد لرزش خودرو در هنگام ترمز گرفتن می باشد که گاهی به دنبال آن صدایی به گوش می رسد که خود دلیل دیگری است بر خرابی دیسک ترمز. ترمز گرفتن های زیاد و پی در پی، بدون توقف موجب می شود که دیسک های ترمز به مرور زمان کارایی خود را از دست می دهند و در نهایت سبب تاب برداشتن دیسک می شود.

علت تاب برداشتن دیسک ترمز چیست؟

دیسک های ترمز پی در پی در حال حرکت و چرخش هستند و همین کارکرد بالا سبب از بین رفتن دیسک ترمز می گردد. اما دلایلی که می تواند سبب تاب برداشتن دیسک ترمز گردد عبارتند از:

حتما بخوانید:  چه موقع دیسک ترمز را عوض کنیم؟
  • آلودگی: با گذشت زمان سطح دیسک را آلودگی ها می پوشاند. این آلودگی ها موجب می شوند که سطح دیسک ناهموار شده و تاب بردارد.
  • گرمای زیاد: گرفتن ترمز پشت سر هم و بدون وقفه، سایش لنت ترمز را در پی دارد و این کار موجب می شود که گرمای زیادی تولید شود. این گرمای تولید شده به سطح دیسک ترمز آسیب وارد کرده و سبب می شود سطح آن تاب بردارد.
  • نشت روغن ترمز: در بعضی مواقع با نشت روغن ترمز و چسبیدن به سطح دیسک، موجب آلودگی روی دیسک می شود که در نهایت سبب تاب برداشتن آن می گردد.

علت تاب برداشتن دیسک ترمز چیست

چگونه می توان عمر مفید دیسک ترمز را بالا برد؟

دیسک ترمز در خودرو با میزان رانندگی ارتباط تنگاتنگ دارد. به این صورت که رانندگی زیاد، فرسودگی لنت ترمز را در پی دارد و با از بین رفتن لنت، دیسک نیز فرسوده می شود. اما کاری که می توان انجام داد این است که از قطعات با کیفیت و مرغوب استفاده کرد و همچنین حداقل یک بار در سال، سیستم ترمز و دیسک را چک نمود.

حتما بخوانید:  دیسک ترمز چدنی بهتر است یا فولادی؟ بررسی مهم ترین ویژگی های آن ها

چگونگی شناسایی دیسک‌‌های تاب دار

چند دلیل وجود دارد و کمک می کند تا به راحتی بتوان در زمان رانندگی به تاب برداشتن دیسک پی برد از جمله این که:

  1. با هر بار ترمز گرفتن بویی شبیه به سوختن لاستیک احساس می شود.
  2. بلند شدن صدای ناهنجار از لاستیک ها.
  3. به راحتی نمی توان ترمز گرفت.

این نشانه های اولیه می تواند پاسخ خوبی باشد برای کسانی که می گویند از کجا بفهمیم دیسک ترمز تاب دارد.

برای جلوگیری از تاب برداشتن دیسک خودرو چه باید کرد

برای جلوگیری از تاب برداشتن دیسک خودرو چه باید کرد؟

برای این که تا حد ممکن از تاب برداشتن دیسک ترمز خودرو جلوگیری نماییم بایستی به دو نکته دقت کرده و آنها را رعایت نماییم که عبارتند از:

  • پایین بردن دنده در زمان ترمز
  • تست ترمز خودرو قبل از حرکت.

دیدگاهتان را بنویسید