بلاگ آموزشی

انواع لنت ترمز خودرو | معرفی و بررسی انواع مختلف لنت ترمز ماشین موجود در بازار

تصویر شاخص انواع لنت ترمز

یکی از قسمت های اصلی در سیستم ترمز انواع وسایل نقلیه لنت ترمز می باشد. این قطعه به وسیله به وجود آوردن اصطکاک با کاسه ترمز باعث به وجود آمدن شتاب منفی در خودرو می گردد. لنت ها به دو دسته کلی لنت های دیسکی و کفشکی تقسیم می شوند که در ادامه مقاله از مجله گودرزی یدک با مدل های مختلف و ویژگی های آن ها بیشتر آشنا می شویم.

 

انواع لنت ترمز

انواع لنت ترمز کدام اند؟

هر یک از مدلهای مختلف لنت خودرو موجود در بازار دارای ویژگی ها و معایب و مزایای خاص خود هستند. در ادامه به معرفی و بررسی انواع لنت ترمز خودرو خواهیم پرداخت. لطفا تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

حتما بخوانید:  آیا لنت ترمز تاریخ انقضا دارد؟ آیا مصرف لنت‌های تاریخ مصرف گذشته خطرناک است؟

لنت دیسکی

هنگامی که ساختار چرخ های وسایل نقلیه متفاوت شد، لنت های دیسکی تولید شدند. در این نوع از لنت‌ های ترمز، دیسک چرخ جایگزین مناسبی برای کاسه چرخ گردید. این نوع از لنت ها سطح صافی دارند و تخت می باشند. زمانی که راننده روی پدال ترمز فشار وارد می کند، نیروی پدال از طریق روغن ترمز و شلنگ ترمز به کالیپر منتقل شده و به وسیله بسته شدن پیستون های کالیپر، لنت ها از هر دو سمت به سوی دیسک هل داده می شوند. مادامی که فشار دادن پدال توسط راننده ادامه پیدا کند، روغن‌ ترمز نیرو را منتقل کرده و چرخه را ادامه می دهد و در این صورت سبب ادامه یافتن عمل توقف می گردد.

انواع لنت ترمز خودرو

لنت نیمه فلزی

لنت ترمزی که از ترکیب مواد سایشی تولید شده باشد را لنت ترمز های کم فلز نیمه زینتری و یا نیمه متالیک می گویند. در این نوع از لنت مقداری از فلزات نیز به علاوه موادی که فرمولاسیون مخفی شرکت‌ ها هستند، به عنوان مواد اصطکاکی استفاده می شود. امروزه این لنت ها بسیار مورد استقبال قرار نمی گیرند. به این دلیل که پس از مدتی ممکن است که صدای لنت شنیده شده و یا بوی خاصی از آن متصاعد شود.

حتما بخوانید:  اصلی‌ترین و مهم‌ترین تفاوت لنت ترمز دیسکی با کفشکی چیست؟ کدام یک بهتر است؟!

لنت ترمز فلزی

نمونه بعدی از انواع لنت ترمز، لنتی است که تماما از فلز ساخته شده که به آن لنت ترمز زینتری نیز می گویند. این نوع از لنت دارای گیرایی بالایی است اما ممکن است سر و صدا نیز ایجاد کند. لنت فلزی در آب و هوا های متفاوت دارای عملکرد متفاوتی می باشد و ممکن است در هوای خیلی خشک یا مرطوب کارایی آن تغییر کند.

لنت ترمز فلزی این قابلیت را دارد که با شدت زیاد و بسیار سریع، سرعت خودرو را کاهش دهد. این نوع از لنت در گرما نیز عملکرد بسیار مناسبی دارد اما اگر گرما بیش از حد باشد، عملکرد آن به صورت ناگهانی کاهش خواهد یافت. این لنت ها دارای مواد آلاینده و سمی هستند که این موضوع استفاده از آن ها را در کشورهای پیشرفته کاهش داده است.

انواع لنت ترمز ارگانیک

همان گونه که از نام این لنت پیداست لنت ترمز ارگانیک دوست دار محیط زیست می باشد. به این دلیل که تمام مواد به کار رفته در آن طبیعی است. اما ذکر این نکته حائز اهمیت است که این لنت ترمز ها دارای عمر کوتاهی هستند و در شرایط جوی مختلف دارای تغییر عملکرد می باشند.

لنت های سرامیکی

لنت ترمز سرامیکی

این نوع از لنت‌ ها، یکی از جدیدترین و به روزترین لنت ترمز های ساخته شده با آخرین تکنولوژی روز دنیا می باشند. لنت ترمز سرامیکی از مواد طبیعی ساخته شده و دارای هیچ گونه ماده سمی نمی باشد.

حتما بخوانید:  علت زود تمام شدن لنت ترمز چیست؟ | بررسی 7 مورد از مهم ترین و اصلی ترین عوامل

عملکرد یکسان در شرایط مختلف آب و هوایی یکی از مهم ترین ویژگی‌ های خاص لنت ترمز سرامیکی می باشد که باعث شده این نوع لنت در تمام کشورهای پیشرفته روز دنیا استفاده شود. علاوه بر این لنت سرامیکی در گرما داری گیرایی بیشتری شده و طول عمر بسیار بالایی دارد. ویژگی های خاص این لنت سبب شده در بهترین کمپانی های ساخت خودرو مانند بی ام و، بنز و تویوتا از این لنت استفاده شود.

لنت کفشکی

از لنت ترمز کفشکی در سال‌ های گذشته در پیکان های قدیمی و یا ۲۰۶ های تیپ ۲ تولید قدیم استفاده میشده است. لنت کفشکی قوس دار در چرخ عقب و درون کاسه چرخ قرار می گرفته است‌. این نوع از لنت کماکان در فروشگاه های یدکی به فروش می رسند.

لنت های کفشکی

انواع لنت ترمز آزبستی

در ابتدا و در سال‌های خیلی دور بخش بسیار بزرگی از لنت ترمز ها از مواد آزبستی تشکیل می شدند. البته نمی توان لنت آزبستی را یک نوع خاص از انواع لنت ترمز به حساب آورد، به این دلیل که ممکن است آزبست در هر یک از انواع دسته های لنت وجود داشته باشد. آزبست یک ماده سمی و سرطان زا می باشد. این ماده ذرات معلقی را تولید می‌ کند که به‌ صورت نانومتری بوده و بدون آن که قابل مشاهده باشند، در هوا پخش می شوند. این ذرات به راحتی در ریه ها فرو رفته و سبب ایجاد مشکلات ریوی و همچنین بسیاری تاثیرات منفی دیگر در حوزه سلامتی انسان می گردند. بنابراین بهتر است که از لنت های دارای آزبست استفاده نکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید